EAC-m website - ledengedeelte
Schade is het nadelige gevolg, zowel materieel als immaterieel, van een gebeurtenis. De omvang van de schade, het nadeel, kan uitgedrukt worden als het verschil tussen de waarde in de hypothetische situatie waarin de gebeurtenis zich niet heeft voorgedaan en de waarde in de werkelijke situatie.
Parktisch bij de EAC-m:
Alle omstandigheden die niet aan of op het vliegtuig en de bijbehorende uitrusting aanwezig behoren te zijn zoals krassen, deuken, balpenstrepen, losse bekleding, alle andere mogelijke beschadigingen.
Voor elk vliegtuig bestaat een formulier waarop is aangetekend welke schades een vliegtuig op enig moment heeft. Als een vlieger andere schades constateert dan dient dat voordat het vliegtuig in gebruik wordt genomen, gemeld te worden.
Melden: alle schades dienen te worden gemeld in het technisch manual in de OPS room.
Als schade NIET gemeld wordt zal het bestuur van de EAC-m de veroorzaker, middels het bestuderen van de camera beelden, sanctioneren. Daarnaast zal de veroorzaker aansprakelijk gesteld worden voor de ontstane schade.
Aansprakelijkheid: de EAC-m stelt de veroorzaker aansprakelijk voor ontstane schade. De kosten voor reparatie / vervanging zullen voor rekening van de veroorzaker zijn tenzij de schade niet verwijtbaar is aan de veroorzaker.
Schades die ontstaan bij het binnen- of buitenzetten van een vliegtuig zijn altijd voor rekening van de veroorzaker! Doe dat daarom niet alleen.