Eindhovense Aero Club Motorvliegen - ledengedeelte

woensdag 13 december 2017
17:37

Geen UDP!


Vliegopleiding

Historie
De EAC-m werd op 28 september 1932 als "Noord-Brabantsche Aero Club" (NBAC) opgericht door o.a. Frits Philips, zelf een enthousiaste sportvlieger. Dit gebeurde naar aanleiding van het voltooien van de aanleg van vliegveld "Welschap" bij Eindhoven op 10 september 1932. Sinds augustus 2004 gebruikt de EAC-m de huidige locatie.  

 

Opleidingen
Binnen de EAC-m ATO worden verschillende opleidingen verzorgd, een theorieopleiding, een praktijkopleiding LAPL en PPL, en een communicatieopleiding. Voor al deze opleidingen staat een korps van ervaren theorie- en praktijkinstructeurs ter beschikking onder leiding van de Chef-Instructeur Jeroen van Duivenbode. De theorieopleiding wordt verzorgd door de EAC-m ATO en is een erkende training organisation. De opleiding start eind augustus / begin september en duurt tot eind mei / begin juni van het volgende jaar en omvat ongeveer 40 sessies op de zondagmorgen.  

De communications-opleiding omvat 15 lessen, zowel theorie als praktijk en worden op de woensdagavond gegeven.  

 

Vliegmedische keuring
Voordat je kunt starten met de praktijkopleiding is het raadzaam om eerst een medische keuring te ondergaan. De EAC-m heeft goede ervaringen met SkyMedical Eindhoven en als EAC-m lid krijg je 10% korting op de keuring.

 

Grondcursus
Naast de keuring dien je voorafgaand aan de praktijkopleiding eerst de grondcursus op de Cruiser en de tow-truck training te doorlopen. Deze worden op aanvraag gegeven en nemen elk 1 avond van ca. 3 uur in beslag. Aanvraag voor de grondcursus kan via de chefinstructeur Jeroen van Duivenbode of via instructeur Maik Feyen. Aanvraag voor de tow-truck training kan via Ton de Moel (fso@eacm.nl

 

Voor de praktijkopleiding gebruikt de EAC-m 2 CSA (Cruisers PS-28) lesvliegtuigen. In principe wordt alleen in de weekeinden les gegeven. Echter, in overleg met sommige instructeurs is lessen door de week ook mogelijk. Een lesblok duurt ongeveer 2 uur en bestaat uit een briefing vóór de lesvlucht, de lesvlucht zelf (ongeveer 60 minuten) en de de-briefing na de vlucht. Vóórdat u de eerste solovlucht maakt dient u medisch (goed)gekeurd te zijn. De theorie-examens worden in Utrecht afgenomen door het CBR. Het praktijkexamen dient binnen 6 maanden na het afronden van de praktijkopleiding te worden afgelegd en binnen twee jaar na het behalen van het laatste theorie-examen.  

Voor het aanschaffen van lesmateriaal, dat u tijdens de theorieopleiding nodig heeft, zoals Operating Manuals, lesboeken, navigatiemateriaal en vliegkaarten, kunt u contact opnemen met Leo van Loon (0497) 51 50 65 of 06 54 32 34 55). Leo is in de regel zondagochtend rondom de theorielessen op de club aanwezig.

Binnen de EAC-m ATO zijn verschillende aanspreekpunten voor u beschikbaar om informatie te verkrijgen over de opleiding in het geval u vragen heeft. Marco Mullers is bestuurlid techniek en opleiding en tevens studiebegeleider. U kunt hem benaderen voor alle vragen aangaande de opleiding. (keinhcet@eacm.nl) Ton de Moel is instructeur en flight safety officer. U kunt vliegveiligheidszaken bij hem kwijt. (fso@eacm.nl) Michael van Wijngaarden is onze compliance monitoring manager, indien u vragen heeft omtrent documenten en procedures kunt u deze bij hem kwijt. Herman de Vries is accountable manager en aanspreekbaar voor algemene zaken binnen de EAC-m en EAC-m ATO. (voorzitter@eacm.nl)

Zodra je start met de opleiding zal de chefinstructeur je een mentor toewijzen. Dat is één van de instructeurs binnen de EAC-m. Vragen over de voortgang, problemen waar je tegenaan loopt en andere vliegtechnische zaken kun je altijd met de mentor bespreken. Los van de instructeur-mentor kun je ook altijd je vragen stellen aan onze studiebegeleider Marco Mullers, hij kan je practische tips geven over het reilen en zeilen binnen de EAC-m en waar je op moet letten als beginnend vlieger.

Emailadressen en telefoonnummers kunt u vinden op het ledendeel van de website, een overzicht met instructeurs treft u daar ook aan.

Beginnen met vliegen bij de EAC-m
De meeste nieuwe leerlingen starten in de regel eerst met de theorieopleiding. Voor de exacte startdatum kun je contact opnemen met Leo van Loon, Hoofd Theorieopleidingen.

Je kunt echter nadat je een aanvang hebt gemaakt met de theorie ook prima starten met de praktijklessen. Voordat je dit gaat doen kun je onderstaande checklist volgen om jezelf voor te bereiden.

Checklist:

  • downloaden ATO syllabus theorie en praktijk voor LAPL of PPL (via https://www.ftm-online.nl/site) (student username: 225_student en password: pCz6jU)
  • de Basic Training Manual (downloaden ledendeel website EAC-m) 
  • Cockpit poster Cruiser (te verkrijgen bij Leo)
  • Vliegkaart meest recente versie (te verkrijgen bij Leo)
  • Logboek (te verkrijgen bij Leo)
  • Pilot Operating Handbook van de Cruiser (te verkrijgen bij Leo of downloaden van de website)
  • Map/klapper (Link via Leo, deze moet je zelf downloaden van de AFF website, Leo zorgt voor voorzijde en rug van de klapper)
  • Contact opnemen met mentor (Vraag aan de chefinstructeur wie de mentor is die aan jou is toegewezen)
  • 5 theorieboeken van Bas Vrijhof (aan te schaffen via Leo of zelf via internet)
  • Protractor (aan te schaffen via Leo of zelf via internet)
  • Rekenschijf (aan te schaffen via Leo of zelf via internet)
  • Bakkerschijf (aan te schaffen via Leo of zelf via internet)
  • Examenvragen, bij Leo is een map te koop waar examenvragen met antwoorden uit het verleden in staan. Makkelijk om te oefenen voor je examens.
  • Groundcourse Cruiser => Deze wordt op aanvraag gegegeven afhankelijk van de hoeveelheid leerlingen, aanvraag via Jeroen van Duivenbode of Maik Feyen
  • Tow-truck training, hier leer je het vliegtuig van de baan te halen in geval van een klapband (kun je volgen bij de VC op aanvraag via Ton Knoops)
  • Medische keuring (minimaal klasse 2) voor eerste solo vlucht. (www.skymedical.nl)
  • RT certificaat voor eerste solo vlucht of een verklaring van de instructeur (RT training via Paul Sneepels of Ria Swartbol)
  • Je kunt een Headset lenen bij de vliegcoördinator in het weekend, als je echter doordeweek gaat vliegen is het nodig er zelf één aan te schaffen. Op de Pilotshop (http://www.pilotshop.nl) tref je verschillende modellen aan.
  • Kneeboard (aan te schaffen via Leo of zelf via internet)

Zorg ervoor dat je de syllabi voorafgaand aan je theorie en praktijk hebt gedownload. Deze dienen na elke les te worden afgetekend door de instructeur. Aan het einde van je lesblok tekent Leo je progress sheet af. Als dit niet is afgetekend mag je niet op examen. Het resultaat van je examen wordt ook door Leo in je syllabus afgetekend. 

Als je start met vliegen zorg dat je goed voorbereid naar de les komt, je dient 1 uur voorafgaand aan je les aanwezig te zijn om te kunnen voorbereiden:

Via de EAC-m openbare site kun je op de pagina vluchtvoorbereiding alle links vinden om onderstaand goed te kunnen doen, http://www.eacm.nl/vluchtvoorbereiding/

1. Ruim van te voren aanwezig zijn om alle vluchtvoorbereiding zelfstandig of samen met de vliegcoördinator te doen

2. De les voor te bereiden, zodanig dat je de instructeur kunt vertellen wat er gedaan gaat worden en hoe dat gedaan wordt.

3. Het weer bekijken en interpreteren, zie pagina vluchtvoorbereiding bij METAR, TAF en KNMI

4. Notams bekijken en interpreteren, zie pagina vluchtvoorbereiding bij NOTAMS

5. Vluchtplan maken en indienen bij LVNL, zie pagina vluchtvoorbereiding bij VLIEGPLANNEN

6. Dagelijkse inspectie

7. Controle Luchtwaardigheid en andere documenten, in de tas van het vliegtuig

8. Technische status vliegtuig controleren, in het boek technische status bij de VC

9. Controleer het whiteboard in de OPS ruimte voor bijzonderheden omtrent de vliegtuigen en flight safety

 

Vloot
De EAC-m heeft zelf vijf vliegtuigen, en drie in gebruik die eigendom zijn van individuele leden. Op dit moment bestaat "onze" vloot uit 8 vliegtuigen, je lest uitsluitend op de Cruiser:  

  • 2 x CSA PS-28 Cruiser (PH-NBA en PH-ZLV (lesvliegtuigen en clubeigendom)
  • 2 x Cessna 172 (PH-DKF en PH-BSF (clubeigendom)
  • 1 x Socata TB-10 (PH-COP, clubeigendom)
  • 1 x Super Decathlon (PH-DEC)
  • 1 x Diamond DA-40 (PH-EMW)

Via ons webbased boekingssysteem Easy Booking (zie onder) kunt u een vliegtuig reserveren en een instructeur boeken. Om in te loggen kunt u gebruik maakt u gebruik van de u toegezonden inlogcode en wachtwoord. Als je in het weekend vliegt hebben we een instructeur van dienst die je kunt boeken. Als je door de week gaat vliegen moet je zelf kontakt zoeken met een instructeur en afspraken maken.
 
 

Verder kunt u als vliegend lid gebruik maken van alle faciliteiten die de EAC-m te bieden heeft. Om ook door de week te kunnen vliegen, kunt u, tegen betaling van een borg, bij de secretaris een sleutel in bruikleen krijgen van ons clubgebouw en de hangaar.  

Toegang
Onze vereniging is gehuisvest op de militaire basis waar strenge toegangsregels gelden. Zo moet u o.a. beschikken over een VOG verklaring (link aanvragen via retseemgninnep@eacm.nl) en een defensie toegangspas type 4. Deze pas kunt u aanvragen met het aanvraagformulier dat u moet downloaden via de sectie downloads / Club / Algemeen op het ledendeel van onze website (zie hieronder). Stuur dit formulier samen met de VOG verklaring uitsluitend via mail naar voorzitter@eacm.nl

Sociale aspecten
Aan de bar in ons clubhuis ontmoet u nieuwe vrienden, mensen die dezelfde hobby hebben en die er uren over kunnen praten. Of die verhalen met het verstrijken van de uren nog enige waarheidsgehalte hebben zullen we maar in het midden laten… Binnen de EAC-m worden verschillende activiteiten ontplooid, zoals (club)vluchten naar binnen- en buitenlandse vliegclubs, Social Evenings, etc.   

Onze club-websites
Op de website www.eacm.nl kunt u inloggen met uw lid-code , waarna u naar de andere clubapplicaties verder kunt:  
 

  • De Administratie pagina's, hier kunt u zelf uw persoonlijke gegevens controleren, aanvullen en up-to-date houden. U bent zelf verantwoordelijk voor uw gegevens! Wij verzoeken u om z.s.m. een pasfoto te uploaden.
  • EasyBooking, voor het boeken van vliegtuig en instructeur.
  • http://www.eacm.nl/vluchtvoorbereiding, voor uw vluchtvoorbereiding.
  • FlightAccount (Digitaal Journaal), hier dient u uw vluchten te registreren.

 

Flightsafety
Let ook op de als u de club-pagina's bezoekt. Onder "Dowloads - Flightfaety" staat een aantal documenten die zeker uw aandacht verdienen. Voor sommige documenten moet u een handtekening plaatsen zodat we kunnen controleren of u ze gelezen hebt.

Nieuwe leden die in het bezit zijn van een brevet moeten voordat zij zelf kunnen boeken en gaan vliegen, eerst een checkout en een groundcourse doorlopen. De checkout dient te geschieden door een instructeur die je vliegvaardigheid zal beoordelen. De groundcourse wordt gegeven door Ton Knoops (ons Hoofd VC) en gaat over allerlei procedures binnen de vereniging en Eindhoven Airport.

Ons bestuursreglement en huishoudelijk reglement met alle huisregels van de EAC-m zijn beschikbaar op de site, neem deze goed door er staan alle regels in omtrent vliegen en vliegtuigen !!. Het bestuur wenst u veel vliegplezier toe!